Rośliny doniczkowe do prawidłowego wzrostu potrzebują odpowiedniej ilości wody, światła i związków mineralnych zawartych w glebie. Donica nie jest środowiskiem naturalnym dla rośliny, dlatego co jakiś czas trzeba przesadzać kwiaty i wymieniać wyjałowioną ziemię w donicy na nową. Wyjaśnimy, dlaczego trzeba to robić oraz jaka jest najlepsza pora do przesadzania roślin doniczkowych.
Po co przesadzać rośliny doniczkowe?
Rośliny doniczkowe musimy przesadzać, ponieważ podczas swojego wzrostu wykorzystują substancje pokarmowe zawarte w podłożu. W donicy roślina nie ma tak bogatego środowiska jak w gruncie, przez co nie zachodzą naturalne procesy, które mogłyby wzbogacać glebę. Co więcej, wraz z rozrostem rośliny, zwiększa się ilość korzeni i ziemia w donicy staje się bardzo zbita.
Kiedy najlepiej przesadzać rośliny doniczkowe?
Rośliny doniczkowe zasadniczo powinno przesadzać się co 2 lub 3 lata. Kiedy korzenie zaczynają wyrastać z dna doniczki, albo jeśli bryła korzeniowa zaczyna wychodzić poza doniczkę, to znak, że przyszła najwyższa pora na przesadzenie rośliny. Pamiętajmy również o tym, że młode rośliny wymagają przesadzenia co roku. Najlepszą porą roku do przesadzania kwiatów jest wiosna. Nie przesadzamy roślin w czasie ich kwitnienia oraz owocowania.
Kiedy roślina doniczkowa wymaga przesadzenia?
Korzenie rośliny zaczynają „wychodzić” poza donicę.
Roślina zbyt mocno się rozrosła.
Po podlaniu woda od razu wypływa na podstawkę.
Roślina traci intensywnie zielony kolor.
Wzrost zostaje zahamowany.
Zaczynają opadać liście.
Na glebie tworzy się specyficzny osad.
Ziemia zbiła się w skorupę.
Uwaga! Przesadzenia wymagają również rośliny świeżo zakupione.
Ważne zasady
Raz w roku przesadzamy młode rośliny doniczkowe.
Raz na 2-3 lata przesadzamy starsze rośliny.
Jak przesadzać rośliny doniczkowe?
Parę godzin przed przystąpieniem do przesadzania roślin należy obficie je podlać. Dzięki temu podłoże dobrze namoknie i będzie nam łatwiej wyjąć roślinę z donicy.
Małe rośliny doniczkowe - z nimi jest najłatwiej, wystarczy obrócić donicę do góry dnem, przytrzymać opadającą bryłę ziemi z korzeniami. Jeśli roślina nie chce „wyjść” z donicy, wtedy wystarczy parę razy uderzyć w ścianki donicy.
Większe rośliny - w tym przypadku najlepiej oddzielić bryłę korzeniową od donicy przy pomocy noża. W ten sposób szybciej wyjmiemy roślinę z donicy.
Korzenie rośliny należy delikatnie rozplątać. Jeśli będą zbyt długie, możemy je podciąć i spryskać preparatem stymulującym rozrost korzeni. Wycinamy też przesuszone i podgnite korzenie. To pobudzi roślinę do wypuszczania nowych korzeni. Uwaga: nie wolno usuwać grubych korzeni! To mogłoby zniszczyć roślinę.
Jaka doniczka będzie najlepsza?
Najlepiej będzie, jeśli przesadzimy roślinę do trochę większej doniczki od tej, w której rosła do tej pory. Różnica w średnicy doniczki powinna wynosić od 2 do 4 cm, a w przypadku dużych donic około 5 - 10 cm. Trzeba zadbać również o to, aby nowa donica miała otwory w dnie - to pozwoli roślinie odprowadzać nadmiar wody i zapobiegnie gniciu korzeni.
Jaka ziemia jest najlepsza do posadzenia roślin?
Tutaj musimy wziąć pod uwagę gatunek rośliny, który chcemy przesadzić. W Przydomu.pl znajdziecie specjalistyczne podłoża do palm, paproci, kaktusów, storczyków oraz ziemię uniwersalną, która ma lekko kwaśny odczyn. Często tego rodzaju podłoże jest wzbogacone nawozami.
Warstwa drenażowa
W donicy niezwykle ważna jest również warstwa drenażowa, która odprowadza nadmiar wody. Na dno doniczki zawsze wsypujemy warstwę keramzytu lub perlitu. Dopiero wyżej nakładamy warstwę ziemi i wsadzamy roślinę.
Nawożenie nowo posadzonych roślin
Tuż po przesadzeniu, należy wstrzymać się z nawożeniem przynajmniej przez miesiąc. W trakcie przesadzania wiele korzeni zostaje zniszczonych, dlatego trzeba dać im czas na regenerację.
Kilka słów o RODO
25 maja 2018 r. to data wejścia w życie Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO). Jest to Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE), mającego na celu ujednolicenie zasad przetwarzania danych osobowych na terenie UE.
Zmiana przepisów nie wymaga Państwa zaangażowania (kontaktu osobistego, telefonicznego, telefonicznego, pisemnego) z AGROLOK Sp. z o.o., jednak zależy nam, aby Państwo mieli wszystkie niezbędne informacje wynikające z RODO. Informujemy, jak przetwarzamy Państwa dane osobowe oraz jakie mają Państwo związane z tym prawa.
1. Kto jest administratorem Państwa danych osobowych?
Administratorem Państwa danych jest AGROLOK Sp. z o.o. z siedzibą przy ul. Dworcowej 4, 87-400 Golub-Dobrzyń, NIP: 878-14-99-026, REGON 870585596. Z Administratorem można kontaktować się pisemnie, za pomocą poczty tradycyjnej na adres: ul. Dworcowa 4, 87-400 Golub-Dobrzyń, właściciel serwisu www.agrolok.pl.
Zapewniamy Państwa, że w swoim postępowaniu kierujemy się przepisami prawa regulującymi zasady ochrony danych osobowych. Państwa dane osobowe będą zabezpieczane poprzez stosowanie odpowiednich środków technicznych i organizacyjnych zapewniających adekwatny stopień bezpieczeństwa odpowiadający ryzyku związanemu z przetwarzaniem tych danych.
2. Jak się z nami skontaktować, żeby uzyskać więcej informacji o przetwarzaniu Państwa danych osobowych?
Administrator wyznaczył Inspektora Ochrony Danych, z którym można się kontaktować pisemnie, za pomocą poczty tradycyjnej na adres: Inspektor Ochrony Danych, AGROLOK Sp. z o.o., ul. Dworcowa 4, 87-400 Golub-Dobrzyń, bądź wysyłając e-mail na adres: iod@agrolok.com.pl.
3. Jaka jest podstawa prawna przetwarzania Państwa danych osobowych przez AGROLOK Sp. z o.o.?
- zgoda osoby, której dane dotyczą na przetwarzanie danych (art. 6 ust. 1 a RODO),
- zawarcie i wykonanie umowy (art. 6 ust. 1 b RODO),
- realizacja obowiązków prawnych (art. 6 ust. 1 c RODO),
- realizacja prawnie uzasadnionych interesów AGROLOK Sp. z o.o. (art. 6 ust. 1 f RODO).
4. Jaki jest cel przetwarzania Państwa danych osobowych przez AGROLOK Sp. z o.o.?
Przetwarzamy Państwa dane osobowe, ponieważ jest to niezbędne do wykonania umowy zawartej z Państwem, bądź wyrazili Państwo na to zgodę.
Dodatkowo, przepisy prawa wymagają od nas przetwarzania Państwa danych do celów podatkowych i rachunkowych, marketingowych, świadczenia usług drogą elektroniczną, w tym dokonywania transakcji i płatności od sprzedaży.
Przetwarzamy Państwa dane osobowe w celach wskazanych poniżej, na podstawie prawnie uzasadnionego interesu Spółki AGROLOK, którym jest:
- ustaleniu, dochodzeniu oraz egzekucji roszczeń,
- odpowiedzi na Państwa pytania, wnioski, skargi,
- obsługi reklamacji,
- ochronie przed próbami oszustwa,
- tworzeniu analiz, zastawień, na nasze wewnętrzne potrzeby,
- przygotowanie propozycji i rozwiązań dostępnych w AGROLOK Sp. z o.o.,
- blokowania sprzedaży ze względu na zaległości finansowe,
- przechowywanie danych dla celów archiwizacyjnych, oraz zapewnienie rozliczalności (wykazania spełnienia przez nas obowiązków wynikających z przepisów prawa),
- kontaktowanie się z Państwem, w tym w celach związanych z dozwolonymi działaniami marketingowymi, poprzez dostępne kanały komunikacji, w szczególności i za Państwa zgodą - przez e-mail oraz telefon;
- obsługa Twoich próśb/zapytań przekazywanych do pracowników Spółki oraz przez formularz kontaktowy w sytuacji, gdy nie są one związane wprost z wykonaniem umowy;
- organizacja programów lojalnościowych, konkursów oraz akcji promocyjnych, w których możesz wziąć udział;
Jeśli się na to zgodzisz, przetwarzamy Twoje dane osobowe w celu:
• zapisywania danych w plikach cookies, gromadzenia danych ze stron www i aplikacji mobilnych;
• organizacji konkursów oraz akcji promocyjnych, w których możesz wziąć udział;
Zgodę na przetwarzanie danych osobowych, możesz wycofać w dowolnym momencie w ten sam sposób jak ją wyraziłeś. Będziemy przetwarzać Twoje dane osobowe dopóki nie wycofasz zgody.
5. Jakie dane przetwarzamy?
Przy zawieraniu umowy/rejestracji konta pozyskujemy od Państwa dane osobowe. Są to m.in.:
- nazwę, nazwisko i imiona,
- adres miejsca zamieszkania oraz adres korespondencyjny,
- numer kontaktowy oraz adres e-mail,
- numer ewidencyjny PESEL, numer identyfikacji podatkowej NIP,
Jeżeli wymagają tego przepisy prawa, możemy wymagać od Państwa podania innych danych niezbędnych. Poza tymi przypadkami podanie Państwa danych jest dobrowolne.
6. Jak długo przechowujemy Państwa dane osobowe?
Państwa dane osobowe przechowujemy przez czas obowiązywania umowy zawartej z Państwem, a także po jej zakończeniu w celach:
- dochodzenia roszczeń w związku z wykonywaniem umowy,
- wykonania obowiązków wynikających z przepisów prawa, w tym w szczególności podatkowych i rachunkowych,
- zapobiegania nadużyciom i oszustwom,
- statystycznych i archiwizacyjnych,
- maksymalnie przez okres 10 lat od dnia zakończenia wykonania umowy.
Przechowujemy Państwa dane osobowe dla celów marketingowych przez okres obowiązywania umowy lub do momentu wniesienia przez Państwa sprzeciwu wobec takiego przetwarzania, w zależności od tego, które z tych zdarzeń wystąpi wcześniej.
W przypadku organizacji programów lojalnościowych, konkursów oraz akcji promocyjnych, w których mogą wziąć Państwo udział – będziemy przetwarzać Państwa dane przez czas ich trwania i okres rozliczenia wręczania nagród.
W celu rozliczalności tj. udowodnienia przestrzegania przepisów dotyczących przetwarzania danych osobowych będziemy przechowywać Państwa dane przez okres, w którym AGROLOK Sp. z o.o. zobowiązana jest do zachowania danych lub dokumentów je zawierających dla udokumentowania spełnienia wymagań prawnych i umożliwienia kontroli ich spełnienia przez organy publiczne.
7. Komu przekażemy Państwa dane?
Przekażemy je odbiorcom trzecim, jeśli będziemy mieli ku temu odpowiednia podstawę prawną:
- organom publicznym (np. prokuraturze, policji); - partnerom działającym na nasze zlecenie (innym podmiotom, aby w naszym imieniu mogli kompleksowo Państwa obsługiwać), - innym administratorom (np. kurierom, przewoźnikom dostarczającym bezpośrednio Państwu zamówiony towar, administratorom usług płatniczych, podmiotom współpracującym w ramach kampanii marketingowych, podmiotom w celach rozliczeniowych, innym przedsiębiorstwom współpracującym z Administratorem w ramach umowy współpracy). Ponadto informujemy, że Państwa dane będą przekazywane do odbiorców znajdujących się w państwach poza Europejskim Obszarem Gospodarczym w oparciu o klauzule umowne ochrony danych osobowych, zatwierdzonych przez Komisję Europejską.
8. Jakie prawa przysługują Państwu w związku z przetwarzaniem danych osobowych ?
Przysługuje Państwu prawo dostępu do Państwa danych oraz prawo żądania ich sprostowania, ich usunięcia (w określonych sytuacjach) lub ograniczenia ich przetwarzania. W zakresie w jakim podstawą przetwarzania Państwa danych osobowych jest przesłanka prawnie uzasadnionego interesu administratora, przysługuje Państwu prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania Państwa danych osobowych. W szczególności przysługuje prawo sprzeciwu wobec przetwarzania danych na potrzeby marketingu bezpośredniego oraz profilowania. W zakresie w jakim Państwa dane są przetwarzane w celu zawarcia i wykonania umowy lub przetwarzanie na podstawie zgody – przysługuje Państwu także prawo do przenoszenia danych osobowych, tj. do otrzymywania od administratora Państwa danych osobowych w ustrukturyzowanym, powszechnie używanym formacie nadającym się do odczytu maszynowego. Mogą Państwo przesłać te dane innemu administratorowi danych. Przysługuje Państwu również prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). W celu skorzystania z powyższych praw należy skontaktować się z administratorem danych lub z inspektorem ochrony danych. Dane kontaktowe wskazane są wyżej.
9. Czy przetwarzamy Państwa dane osobowe automatycznie (w tym przez profilowanie) w sposób wpływający na Państwa prawa)?
Państwa dane będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany (w tym poprzez profilowanie), jednak nie będzie to skutkować wobec Państwa żadnych skutków prawnych lub w podobny sposób istotnie wpływać na Państwa sytuację.