Data publikacji: 2017-11-08

Najlepsze zabawki dla niemowląt

Udostępnij na Google+

Odpowiednio dobrane zabawki i akcesoria, dostosowane do wieku i możliwości percepcyjnych, wspomagają rozwój fizyczny, intelektualny i emocjonalny dziecka.

Pierwszy miesiąc życia


Noworodek (od urodzenia do 28. dnia życia) wymaga karmienia, odpowiedniej pielęgnacji i miejsca do snu. Większość doby (średnio 16 godzin) przesypia, a kiedy nie śpi – zajęty jest jedzeniem i... obserwacją otoczenia. Maluszek nie ma jeszcze w pełni rozwiniętego wzroku, nie odróżnia kolorów poza czernią i bielą, nie rozpoznaje również szczegółów. Podobnie jest ze słuchem. Pierwszy miesiąc to czas adaptacji do zupełnie nowego otoczenia i stopniowa nauka rytmu dnia.

W tym czasie rodzice często mają problem z usypianiem maluszka. W wyciszeniu mogą pomóc takie akcesoria, jak:

• karuzelka nad łóżeczko z pozytywką/projektorem
• lampka przyczepiana do łóżeczka z pozytywką/projektorem
• projektor „uspokajacz”
• szumiąca przytulanka – usypiacz


Przy wyborze trzeba koniecznie sprawdzić natężenie światła i głośność dźwięku (najlepiej, żeby można je było regulować). Na rynku dostępnych jest wiele tego typu zabawek, oferujących niezliczone kombinacje melodii, dźwięków (szum, dźwięki natury) i efektów świetlnych. Niestety, nie ma gwarancji, że maluszek zareaguje na nie od razu pozytywnie – to zależy od jego indywidualnej wrażliwości na bodźce. Czasami najlepszym sposobem na uspokojenie i uśpienie niemowlęcia okazuje się szum suszarki do włosów. Nie znaczy to, że za jakiś czas karuzelka, projektor czy szumiąca przytulanka nie zaczną pełnić swoich funkcji – dziecko na późniejszym etapie rozwoju na pewno zacznie pozytywnie reagować na dźwięk, poruszające się elementy karuzelki czy kolorowe, świetlne gwiazdki, dlatego warto je kupić.

Najodpowiedniejsze zabawki dla niemowlęcia to także:

• czarno-białe, kontrastowe karty, które można pokazywać niemowlęciu lub zawiesić je nad łóżeczkiem
• balonik w żywym kolorze, który można przesuwać ok. 20–30 cm przed twarzą dziecka, tak by wodziło za nim wzrokiem
• miękkie przytulanki

Drugi miesiąc życia


W tym czasie dziecko potrafi już częściej skupić wzrok na przedmiocie – interesują go takie w żywych kolorach. Zaczyna również chwytać przedmioty włożone do dłoni. To etap, kiedy dziecko wkłada rączki i to, co w nich trzyma, do buzi.

Dla dziecka w tym wieku wodzenie wzrokiem za zabawkami krążącymi nad głową (np. karuzelka) to znakomite ćwiczenie koordynacji ruchowej. Za każdym ruchomym przedmiotem dziecko wodzi wzrokiem, a później chce go chwycić i włożyć do buzi.

Już na tym etapie można czytać maluszkowi proste książeczki – wspomagając rozwój słuchu i mowy.

W zabawie przydadzą się też grzechotki, które dziecko potrafi już samodzielnie utrzymać.

Trzeci miesiąc życia


Na tym etapie dziecko coraz lepiej radzi sobie w zabawie z grzechotką – pewnie ją trzyma, wkłada do buzi, a potrząsanie nią sprawia mu mnóstwo radości. Dobrze jest umieścić w zasięgu rączek zabawki na tasiemkach (w łóżeczku, wózku), które maluch będzie mógł chwycić, poruszać nimi, obserwować.

Radość sprawi mu również zabawa w „Warzyła sroczka kaszkę”, „Idzie rak, nieborak” i inne tego typu wyliczanki, w których stymulująco na dziecko działa dotyk, głos dorosłego, rym i rytm wierszyków. Niemowlę w trzecim miesiącu życia uczy się też własnego ciała, a ćwiczenie bodźców wspomoże dotykanie i chwytanie materiałami o różnej fakturze (frotté, aksamit, futerko itp.).

Czwarty miesiąc życia


Mata edukacyjna to znakomite rozwiązanie dla dzieci trzymiesięcznych, które ćwiczą chwytanie. Zajmuje uwagę dziecka i działa na zmysły, m.in. wzroku (kolor, kształt zabawek), słuchu (szeleszczące, grzechoczące elementy).

W czwartym miesiącu życia wyrzynają się pierwsze ząbki – to trudny okres dla dziecka, któremu przeszkadzają rozpulchnione i bolące dziąsła. Pomocne w tym momencie będą gryzaki – najlepiej wykonane z kauczuku, silikonu, miękkie, z wypustkami masującymi dziąsła, wypełnione wodą, które po schłodzeniu w lodówce pozwolą złagodzić dyskomfort.

Czwarty miesiąc życia to także dobry czas na wprowadzenie zabawek do kąpieli – pływających kaczuszek, kolorowych pojemników do polewania dziecka wodą, kubeczków z dziurkami, itp.

Piąty miesiąc życia


Maluszek ma już swoją ulubioną zabawkę – przytulankę, lalkę, kocyk czy poduszkę, które pomagają w wyciszeniu się, służą do przytulania, wyrażania emocji. Urozmaiceniem dotychczasowych zabaw mogą być „przedstawienia” z wykorzystaniem kukiełek na rękę lub palce, które (głosem opiekuna) rozmawiają z dzieckiem, śpiewają, głaszczą maluszka i podają mu rękę, łapkę itd. Taka zabawa wspomaga m.in. rozwój mowy u dziecka, podobnie jak czytanie dziecku, naśladowanie dźwięków wydawanych przez zwierzęta i przedmioty itp.

Szósty miesiąc życia


Niemowlę potrafi już siedzieć samodzielnie, jest bardzo zainteresowane otoczeniem, reaguje na znajome osoby czy przedmioty, ma coraz lepsze umiejętności manualne.

Można już pomyśleć o zabawkach nieco bardziej skomplikowanych. Dziecko uczy się poprzez naśladownictwo i doświadczenie, dlatego najpierw trzeba mu zademonstrować, jak działa np. muzyczna piramidka (trzeba umieścić figurkę na podstawie) czy interaktywny miś (nacisnąć np. łapkę, żeby wydał dźwięk) – potem dziecko samo będzie odkrywać możliwości zabawki.

To czas, kiedy zaleca się włączenie do zabawy pierwszych klocków, najlepiej miękkich, takich, które łatwo ścisnąć i utrzymać w dziecięcej dłoni.

Siódmy miesiąc życia


Pora na zabawki bardziej skomplikowane, z większą liczbą detali. Ponieważ w tym wieku maluch chwyta już przedmioty dwiema rączkami równocześnie – dobrym ćwiczeniem jest zabawa niewielką piłką, którą można łatwo chwycić (np. z materiału skóropodobnego). Piłka może być wyposażona np. w dzwoneczek – dzieci odwracają już głowę w kierunku źródła dźwięku, szukając go.

Ósmy miesiąc życia


W tym okresie życia zarówno dziewczynki, jak i chłopcy powinni mieć możliwość zabawy lalką – do przytulania, uczenia się nazw części ciała (dziecko pokazuje, gdzie lalka ma nóżkę, oko, nos itp.). Dziecko potrafi się już na tyle długo skupić, że można podarować mu pierwsze książeczki z obrazkami – wspólne oglądanie i nazywanie przedmiotów czy zwierzątek na obrazkach, naśladowanie dźwięków, jakie wydają, pomoże maluchowi w rozwoju umiejętności artykulacji pierwszych słów. Doskonałym pomysłem będą również klocki – kształty z sorterem.

Rodzice maluchów w tym wieku doskonale wiedzą, że najbardziej zajmującą zabawą dla ich pociech jest... upuszczanie przedmiotów na podłogę. Dziecko oczekuje, że opiekun poda to, co spadło – i będzie można wypuścić przedmiot z ręki po raz kolejny. Dlatego lepiej nie zostawiać w zasięgu dziecka łyżek, pilota czy smartfona.

Dziewiąty miesiąc życia


Czwarty kwartał pierwszego roku dziecka to czas, kiedy niemowlę wyraźnie słyszy i rozróżnia dźwięki. Dla maluszka w tym wieku polecane są wszelkiego typu zabawki grające, piszczące po naciśnięciu, dzwoniące. Niemowlę chętnie słucha muzyki, „tańczy” na rękach opiekuna, doskonali umiejętność klaskania w dłonie.

Chwyt dziecka w tym wieku jest już pewny, można więc włączyć do zabawy duże, kolorowe, drewniane klocki.

Dziesiąty miesiąc życia


Na tym etapie dziecko rozumie już, że przedmiot, który schowaliśmy np. pod kocykiem nie zniknął i potrafi wskazać, gdzie został schowany. Wiele frajdy sprawia mu bębenek, na którym uczy się grać, a także wszystkie zabawki wymagające manipulacji pokrętłami, przyciskami, klawiszami. Sprawdzą się również wszelkie pojemniki, do których można coś wkładać – wiaderka, sortery, koparki, wózki itp. Świetnym prezentem będzie pętla motoryczna lub tablica sensoryczna.

Jedenasty miesiąc życia


Umiejętności dziecka pozwalają na zabawę różnokształtnymi piramidami, puzzlami. Choć do nauki liczenia czy czytania jeszcze bardzo daleko, warto zacząć oswajać dziecko z literkami i cyferkami do układania – bez trudu nauczy się nazywać pojedyncze litery czy cyfry, co zaprocentuje w przyszłości.

Dwunasty miesiąc życia


W nauce chodzenia pomoże chodzik pchacz lub jeździk. Stanowi podporę, ułatwi utrzymanie równowagi, pozwoli wyćwiczyć koordynację ruchów i ćwiczy mięśnie.

Pora na pierwsze kredki (grube, wyprofilowane w taki sposób, by ułatwić dziecku chwyt). Mogą być trójkątne, stożkowe, w kształcie kamyków – byle były bezpieczne i niepodatne na złamania. Na twórczą, stymulujacą zabawę pozwalają również farbki do malowania palcami.
 

Bezpieczeństwo zabawek


Wybierając zabawki dla niemowląt należy zwrócić uwagę na:

- natężenie dźwięków i efektów świetlnych – zabawki zbyt głośne, intensywnie świecące są na dłuższą metę uciążliwe dla otoczenia, poza tym przynoszą egfekt odwrotny do zamierzonego, zbyt dużo bodźców może wystraszyć dziecko
- jakość materiałów i wykonania – zabawki przeznaczone dla dzieci powinny spełniać określone prawem normy, dlatego należy szukać na nich oznaczenia CE (oznacza deklarację zgodności WE, wynikającą z przepisów unijnych)
- konstrukcję – w zabawkach przeznaczonych dla niemowląt nie może być żadnych ruchomych, niewielkich części, elementów, które można oderwać czy odłamać

 
Wybierz zabawki dla niemowlaka

Czy ten artykuł był przydatny ?
Artykuł był pomocny 1 Artykuł nie był pomocny 0